LinkedIn presenteert donderdagavond de cijfers over het eerste kwartaal. Drie dingen waar je op moet letten.
Na het sluiten van de Amerikaanse beurs donderdagavond zal LinkedIn beleggers een kijkje in de boeken gunnen en met resultaten over het eerste kwartaal van dit jaar komen.
Analisten zijn overwegend positief gestemd over het bedrijf, maar toch sukkelt de koers van het aandeel al maanden. Sinds begin dit jaar verloor het aandeel meer dan 30 procent van zijn waarde.
Toegegeven, technologie-aandelen deden het de afgelopen maanden over de hele linie niet goed. Dat verandert niets aan het feit dat LinkedIn tegenwoordig onmisbaar is voor iedere kantoortijger. Voor recruiters is het een digitale schatkamer vol met cv’s. In vaktermen spreken we van een solide businessmodel. Toch schort er wel het één en ander aan het bedrijf. Drie punten van zorg.
Grenzen aan de groei van LinkedIn
Het ledenaantal van LinkedIn groeit gestaag, zoals te zien is in onderstaande grafiek. Op 18 april meldde het bedrijf dat het ledental was opgelopen tot 300 miljoen. Dit jaar kwamen er een slordige 23 miljoen leden bij.
Maar net als bij Twitter en Facebook, begint LinkedIn tegen de grenzen van de groei aan te lopen. Om het ledenbestand in de toekomst hard uit te kunnen breiden, maakte het bedrijf afgelopen februari bekend een Chineestalige site te lanceren. Zo hoopt het meer dan 140 miljoen extra Chinese gebruikers te trekken.
Om de Chinezen te paaien zal het bedrijf nog hard moeten werken, omdat het daar concurrentie heeft van de zakelijkenetwerksite Jingwei.
Omzet van LinkedIn stokt
De omzet van LinkedIn neemt nog steeds toe, maar het tempo waarin dat gebeurt vlakt al ruim twee jaar af. Zie ook de onderstaande grafiek.
Voor januari, februari en maart verwacht LinkedIn ergens tussen de 455 en 460 miljoen dollar aan inkomsten te behalen.
Analisten gepeild door Thomson Reuters gaan gemiddeld uit van 466,6 miljoen dollar aan inkomsten. Dat is weliswaar bijna 44 procent meer dan een jaar eerder, maar toen bedroeg de omzetgroei nog 72 procent.
Kosten rijzen de pan uit
Terwijl de omzet maar mondjesmaat steeds minder snel stijgt, rijzen de kosten de pan uit. Het laatste kwartaal van vorig jaar bedroegen die nog 60 procent op jaarbasis. Dat komt omdat het bedrijf veel geld pompt in het verleiden van leden om meer met hun account te doen.
Op zich slaagt topman Jeff Weiner in deze opzet. De inkomsten uit abonnementen zit in de lift en zijn dus een voorname bron van de iets aandikkende omzet. Beleggers zullen de inkomsten uit betaalde abonnementen en premium services dus goed in de gaten houden bij het vormen van een oordeel over het bedrijf.
Bovendien investeert LinkedIn flink in het aanjagen van het gebruik van het netwerk via je mobieltje of tablet. Voor het einde van dit jaar wil het bedrijf dat de helft van het verkeer naar de site via een mobiel apparaat verloopt. Daarvoor zijn ze bereid flink in de buidel te tasten omdat LinkedIn denkt dat ze op de lange termijn meer geld kunnen verdienen met een gelijkwaardige verdeling tussen mobiel en regulier internetbezoek. Dan maar even wat minder winst.
Raad van bestuur zit op rozen
Diezelfde raad van bestuur van LinkedIn zit intussen op rozen. Bij de beursgang van het bedrijf in 2011, is de top van het bedrijf aandelen en opties beloofd die ze nu mogen cashen. Voor ceo Jeff Weiner betekent dit dat hij voor 28,7 miljoen dollar aan opties en 18,7 miljoen dollar aan aandelen op zijn conto kan bijschrijven. Dit komt bovenop zijn basissalaris van ruim een miljoen dollar.
De andere leden van de raad van bestuur hebben soortgelijke regelingen en verdienen zo dus ook miljoenen dollars extra dit jaar. In totaal komt de waarde van de beloningen die in aandelen worden uitgekeerd aan personeel dit kwartaal uit op 68 miljoen dollar. Over heel dit jaar denkt LinkedIn voor maar liefst 235 miljoen dollar aan opties en aandelen uit te keren.
Toegegeven, je personeel spekken met aandelen en opties kost het bedrijf niet direct geld. Toch drukt het weggeven van stukjes van het bedrijf natuurlijk wel degelijk op de koers van het aandeel. Hierom is het niet ondenkbaar dat -- zelfs bij meevallende resultaten -- de koers van het aandeel de ingeslagen weg naar beneden nog wel even zal volgen.
Lees ook
Twitter trekt te weinig nieuwe gebruikers, aandeel in uitverkoop
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl